Feedback geven en ontvangen
Collega's lopen vaak tegen zorgen en angsten aan als van hen wordt verwacht om elkaar aan te spreken en knelpunten samen op te lossen. Hoe overwin je nu de drempel om collega's ook echt aan te spreken, terwijl je misschien al jarenlang samen werkt met elkaar en al die tijd je mond hebt gehouden. Hoe houd je nu de sfeer goed en kun je morgen ook weer goed met elkaar door dezelfde deur?
Elkaar aanspreken en openheid creëren in het team
Om teams te ondersteunen bieden wij trainingen aan waarin de deelnemers leren om over drempels heen te stappen en (positieve) feedback te formuleren volgens de feedbackregels (ik- boodschappen en de techniek van de 3 G’s). Er wordt besproken hoe feedback geven en ontvangen een belangrijke rol speelt bij een open aanspreekcultuur en welke eigen angsten en belemmerende gedachten je daarbij in de weg kunnen zitten. Zij leren het verschil tussen assertiviteit, sub-assertiviteit en agressiviteit en oefenen net zo lang met elkaar tot zij op assertieve wijze feedback kunnen geven. Hierdoor merken zij hoe ze knelpunten kunnen oplossen zonder “gedoe” te krijgen en met elkaar een open aanspreekcultuur kunnen creëren.
Welke onderwerpen kun je verwachten?
De training omvat 3 bijeenkomsten van een dagdeel waarin wordt geoefend met de volgende technieken:
- De rol van feedback bij een open aanspreekcultuur
- Persoonlijk eigenaarschap en feedback geven
- Eerlijk, direct en niet verwijtend aanspreken op gedrag zonder dramadriehoek
- Feedbackregels: Ik – boodschappen en de 3 G’s
- Assertiviteit, sub-assertiviteit, agressiviteit: Assertief feedback geven
- Feedback ontvangen
- Ook confronterende feedback (slecht nieuws) durven brengen
- Eigen angsten en belemmerende gedachten ombuigen
- Waarnemen van positief gedrag en complimenten geven (Appreciative Inquiry).